Ce spune legea despre organizarea serviciului SSM?
Dintr-o perspectivă legală, domeniul Securității și Sănătății în Muncă (SSM) în România este guvernat de un cadru normativ riguros, al cărui pilon central este Legea 319/2006. Respectarea acestui cadru nu este opțională, ci reprezintă o obligație fundamentală a oricărui angajator, indiferent de mărimea companiei sau de domeniul de activitate.
O înțelegere corectă a prevederilor legale și a normelor de aplicare a Legii 319/2006 (actualizată) respectiv HG 1425/2006, este esențială pentru a preveni riscurile de accidentare și îmbolnăvire profesională, dar și pentru a evita sancțiunile severe pe care un control ITM le poate impune în cazul neconformității. Astfel, organizarea serviciului SSM devine o sarcină esențială pentru orice angajator.
Ce reglementează legea în privința serviciilor SSM?

Legislația românească în vigoare, reprezentată în primul rând de Legea 319/2006 a securității și sănătății în muncă, stabilește principiile generale referitoare la prevenirea riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională, eliminarea factorilor de risc și accidentare, informarea, consultarea și participarea lucrătorilor în cadrul acestui proces.
HG 1425/2006 (Normele Metodologice de aplicare a Legii 319/2006) detaliază modul în care aceste prevederi trebuie puse în practică, de la organizarea activității de prevenire și protecție până la conținutul exact al documentației SSM obligatorii.
Esența legii SSM este aceea că responsabilitatea pentru asigurarea unui mediu de lucru sigur și sănătos revine, fără echivoc, angajatorului.
Obligațiile legale ale angajatorului sunt extinse și precise, vizând crearea unui sistem integrat de prevenire și protecție. În acest context, Serviciul Extern de Prevenire și Protecție (firma SSM externă) joacă rolul de specialist tehnic, preluând sarcina operațională de a transpune aceste obligații în practică oferind suport angajatorului (ex: realizarea evaluării riscurilor, elaborarea documentației SSM, efectuarea instructajului introductiv general, punct reglementat prin decizie internă de către angajator, etc).
- Articole relevante din Legea 319/2006
- Art. 6: Angajatorul are obligația de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă.
- Art. 7: Angajatorul răspunde pentru organizarea activităților de prevenire și protecție și are obligația de a realiza evaluarea riscurilor pentru toate locurile de muncă și de a lua măsuri corespunzătoare.
- Art. 8: Angajatorul desemnează lucrători sau înființează un serviciu intern, sau apelează la unul sau mai multe servicii SSM.
- Obligațiile minime legale impuse angajatorului
- Asigurarea condițiilor de muncă adecvate, care să nu pună în pericol sănătatea lucrătorilor.
- Luarea măsurilor necesare pentru instruirea SSM a angajaților, adaptate riscurilor.
- Furnizarea echipamentului individual de protecție (EIP) adecvat, pe baza evaluării riscurilor.
- Organizarea serviciului de medicină a muncii.
- Documente obligatorii reglementate prin lege
- Documentația SSM trebuie să cuprindă Planul de Prevenire și Protecție, pe baza Evaluării Riscurilor.
- Fișele de Instruire SSM (individuală) și tematicile de instruire, actualizate permanent.
- Registrul de evidență a zonelor cu risc ridicat și specific, și Registrul de evidență al Invidentelor și Accidentelor de muncă.
- Rolul Serviciului Extern de Prevenire și Protecție în îndeplinirea obligațiilor
- Serviciul extern de prevenire și protecție preia sarcini din lista stabilită prin HG 1425/2006 (Anexa 3), oferind astfel suport tehnic și operațional angajatorului, dar nu responsabilitatea legală finală.
- Firma SSM acționează ca un prestator de servicii autorizat, asigurându-se că documentația SSM este elaborată și actualizată conform ultimelor prevederi legislative în domeniul Securității și Sănătății în Muncă.
Care sunt obligațiile legale ale angajatorului privind Securitatea și Sănătatea Muncii?

Indiferent de mărimea companiei sau de specificul activității (cu excepția situațiilor în care angajatorul se bazează exclusiv pe munca sa, fără salariați), angajatorul are o serie de obligații legale imperative, care trebuie puse în aplicare continuu.
Aceste obligații nu se limitează la achiziția unei documentații SSM inițiale, ci presupun un management activ al riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională. Un specialist SSM cu experiență pe teren știe că inspecțiile controlului ITM vizează în primul rând dovada implementării practice a acestor măsuri, nu doar existența unor documente formale.
- Organizarea activității de prevenire și protecție
- Angajatorul trebuie să aleagă una dintre formele prevăzute de lege (desemnarea unui lucrător, înființarea unui serviciu intern de prevenire și protecție sau apelarea la un serviciu extern de prevenire și protecție).
- Alegerea se face în funcție de numărul de angajați și de nivelul de risc. Firmele ce au activități cu nivel de risc ridicat, conform HG 1425/2006, sunt aproape întotdeauna obligate să apeleze la un serviciu extern de prevenire și protecție sau să aibă specialiști interni de nivel superior (evaluator de riscuri).
- Instruirea angajaților la angajare și periodic
- Angajatorul trebuie să asigure cel puțin trei faze de instruire SSM: introductiv-generală (pentru toți noii angajați), la locul de muncă (înainte de a începe efectiv lucrul) și periodică (la intervale stabilite, conform fișei postului și măsurilor stabilite în fișa de măsuri propuse – evaluare de riscuri, precum și în Planul de Prevenire și Protecție – PPP).
- Nerespectarea frecvenței sau a conținutului instruirii SSM reprezintă una dintre cele mai frecvente motive de sancționare în timpul unui control ITM.
- Evaluarea riscurilor pentru fiecare post
- Conform Legii 319/2006, evaluarea riscurilor este obligatorie și trebuie efectuată pentru fiecare loc de muncă în parte. Aceasta nu este doar o cerință de documentație, ci baza pe care se construiește întregul sistem de prevenire și protecție.
- Raportul de Evaluare a Riscurilor identifică pericolele și stabilește măsurile de prevenire și protecție specifice, fiind documentul pe care se bazează Planul de Prevenire și Protecție.
- Elaborarea planului de prevenire și protecție
- Pe baza rezultatelor evaluării riscurilor, angajatorul trebuie să întocmească Planul de Prevenire și Protecție, care detaliază măsurile tehnice și organizatorice ce trebuie aplicate (ex: termene pentru reparații, achiziția de EIP, instruiri suplimentare).
- Lipsa unui plan coerent sau neimplementarea măsurilor prevăzute în acesta atrage direct sancțiuni din partea autorităților.
- Constituirea dosarului SSM complet
- Dosarul SSM trebuie să fie întotdeauna disponibil pentru consultare în caz de control ITM și să includă toate documentele cerute de HG 1425/2006, de la deciziile interne privind organizarea SSM, la instrucțiunile proprii de securitate pentru fiecare activitate, până la rapoartele de control intern și fișele de instruire SSM.
Ce sancțiuni prevede legea pentru nerespectarea obligațiilor SSM (organizarea serviciului SSM)?

Riscurile asociate nerespectării Legii 319/2006 și HG 1425/2006 sunt mult mai grave decât o simplă „taxă” aplicată de stat. Sancțiunile sunt de natură contravențională (amenzi) și penală, punând în pericol nu doar bugetul firmei, ci și libertatea individuală a administratorului sau a managementului de la cel mai înalt nivel al organizației. Amenda este aplicată de către inspectorul de muncă, în baza unui proces-verbal de contravenție.
- Amenzi între 3.500 și 10.000 lei pentru lipsa evaluării riscurilor
- Lipsa Evaluării Riscurilor sau a Planului de Prevenire și Protecție este considerată o contravenție gravă și se sancționează conform Legii 319/2006 (Art. 39), cu amenzi care pot atinge pragul maxim de 10.000 lei per faptă.
- Amenzi similare se aplică și pentru lipsa instruirii SSM complete sau neutilizarea corectă a documentației SSM.
- Răspundere penală în caz de accident grav
- Dacă un accident de muncă survine ca urmare a nerespectării prevederilor legale de securitate și sănătate în muncă, angajatorul (sau persoana desemnată cu atribuții SSM, dacă i se poate dovedi culpa) poate fi cercetat penal.
- Articolul 350 din Codul Penal sancționează neluarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă de către persoana care avea obligația de a le lua, faptă care a pus în pericol viața sau integritatea corporală a unuia sau mai multor angajați.
- Suspendarea activității în caz de neconformități majore
- În anumite cazuri de neconformitate extrem de grave, în special cele care pun în pericol imediat viața lucrătorilor, inspectorii de muncă pot dispune suspendarea activității pe o anumită secție sau chiar la nivelul întregii companii, până la remedierea deficiențelor.
- Posibile daune morale acordate angajaților
- Pe lângă sancțiunile aplicate de stat, angajatorul se expune riscului de procese civile intentate de cptre angajații ce au suferit evenimente (accidente de muncă, boli profesionale) sau de familiile acestora, solicitând daune materiale și morale, care pot ajunge la sume destul de mari, în funcție de caz.
Ce atribuții are serviciul extern de prevenire și protecție conform legii din România?

Serviciul extern de prevenire și protecție este definit legal ca un organism specializat, autorizat să presteze activități de prevenire și protecție. Transferul de atribuții către o firmă SSM este reglementat de Legea 319/2006 în Art. 8 și detaliat în HG 1425/2006 (Anexa 3). Aceste atribuții sunt în esență sarcinile operaționale necesare pentru implementarea politicii de SSM a angajatorului.
- Elaborarea și actualizarea documentației SSM
- Aceasta include întocmirea Raportului de Evaluare a Riscurilor, a Planului de Prevenire și Protecție, a instrucțiunilor proprii de securitate, a tematicilor de instruire SSM și a altor proceduri interne cerute de lege.
- Serviciul Extern SSM este obligat să mențină documentația SSM la zi, în special după schimbări legislative sau modificări în procesele de muncă ale clientului (la informarea angajatorului).
- Suport legal la controalele autorităților
- O firmă SSM autorizată oferă asistență și reprezentare tehnică la controlul ITM sau la cercetarea accidentelor de muncă, asigurând că documentația SSM este prezentată corect și că se oferă cele mai bune explicații de specialitate inspectorilor.
- Instruiri conforme cu normele legale
- Organizarea și desfășurarea sesiunilor de instruire SSM (instructajul introductiv general), asigurându-se că tematicile sunt adaptate în mod corect riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională.
- Monitorizarea respectării măsurilor de prevenire și protecție
- Prin vizitele periodice la sediul clientului, serviciul extern de prevenire și protecție monitorizează aplicarea măsurilor din Planul de Prevenire și Protecție, identifică neconformitățile și propune soluții pentru remediere.
Când este obligatorie externalizarea serviciilor SSM?

Deși Legea 319/2006 oferă angajatorului posibilitatea de a alege între serviciul intern și cel extern, există situații în care apelarea la un serviciu extern de prevenire și protecție devine, practic, o obligație sau singura opțiune viabilă din punct de vedere legal și tehnic. Legea impune anumite praguri de competență și organizare care nu pot fi atinse din punct de vedere de către toate firmele.
- Lipsa personalului propriu competent în SSM
- Dacă angajatorul nu are în structura sa un angajat care să fi absolvit cursurile de specialist SSM conform cerințelor Legii (Nivel mediu sau superior) sau angajatul desemnat nu are suficiente resurse pentru a-și îndeplini atribuțiile, externalizarea este soluția legală.
- Peste 9 angajați – obligație de organizare a activității de protecție
- Conform HG 1425/2006, la un număr de sub 10 lucrători, angajatorul poate îndeplini sarcinile de prevenire și protecție, dacă activitatea nu prezintă riscuri deosebite și angajatorul are capacitatea necesară. Peste acest prag, trebuie să organizeze formal activitatea, ceea ce adesea presupune desemnarea unui specialist SSM calificat. Pentru firmele mici și medii, este mai eficient să apeleze la o firmă SSM.
- Domenii cu risc ridicat de accidentare
- Angajatorii din sectoarele cu risc ridicat (ex: construcții, minerit, petrochimie, anumite tipuri de producție) sunt obligați să aibă un nivel superior de competență SSM pe care mulți angajați interni nu îl dețin. În aceste cazuri, serviciul extern de prevenire și protecție este adesea singura cale de a asigura expertiza necesară.
Care este lista minimă de documente SSM prevăzute în legislație ca fiind obligatorii pentru angajator?

Dosarul SSM este dovada conformității unui angajator în fața legii și a autorităților. HG 1425/2006 detaliază lista documentelor pe care angajatorul trebuie să le dețină și să le mențină actualizate. Lipsa oricărui document din această listă minimă este considerată contravenție și sancționată ca atare de controlul ITM.
- Fișa de instruire individuală SSM
- Este cel mai important document care atestă că angajatul a luat la cunoștință riscurile de accidentare și îmbolnăvire profesională, precum și măsurile de prevenire și protecție. Trebuie completată obligatoriu pentru toate cele trei faze de instruire SSM (introductiv-generală, la locul de muncă, periodică).
- Planul de prevenire și protecție
- Documentul strategic care sintetizează măsurile ce trebuie luate pe baza Evaluării Riscurilor, cu termene clare de implementare și responsabili desemnați.
- Evaluarea riscurilor profesionale
- Raportul tehnic care stă la baza întregii documentații SSM, identificând factorii de risc de accidentare și îmbolnăvire pentru fiecare post de lucru. Trebuie să fie semnat și asumat de un evaluator de risc competent.
- Registrul de evidență a instruirilor
- Un registru care ține evidența centralizată a tuturor sesiunilor de instruire SSM desfășurate în cadrul companiei.
- Raportul de control intern
- Documentul care atestă că angajatorul (sau serviciul extern de prevenire și protecție desemnat) desfășoară inspecții/audit intern periodic pentru a verifica aplicarea măsurilor de securitate și starea echipamentelor de muncă.
Întrebări Frecvente (FAQ) despre prevederile legale în SSM

Încheiem cu cele mai des întâlnite clarificări pe care le solicită angajatorii cu privire la cadrul legal SSM. Aceste răspunsuri concise sunt extrase direct din litera legii și din experiența practică a specialiștilor SSM în relația cu autoritățile.
Întrebarea 1: Ce lege reglementează serviciile SSM?
- Legea principală care reglementează securitatea și sănătatea în muncă în România, inclusiv organizarea serviciilor SSM, este Legea 319/2006 (Legea Securității și Sănătății în Muncă).
- Normele metodologice de aplicare, care detaliază modul în care se realizează instruirea SSM, evaluarea riscurilor și se întocmește documentația SSM, sunt cuprinse în HG 1425/2006.
- Dispoziții complementare privind relațiile de muncă și responsabilitățile angajatorului se găsesc și în Codul Muncii.
Întrebarea 2: Este obligatoriu să ai documentația SSM completă?
- Da, deținerea unei documentații SSM complete, actualizate și adaptate specificului activității este o condiție legală obligatorie pentru toți angajatorii, indiferent de mărime sau domeniul de activitate al firmei.
- Lipsa unor documente esențiale (ex: Evaluarea Riscurilor, Planul de Prevenire și Protecție) atrage amenzi substanțiale aplicate de inspectorul de muncă în cazul unui control ITM.
- Documentația SSM trebuie revizuită și actualizată periodic (anumite documente anual sau ori de câte ori intervin modificări legislative, modificări operaționale în cadrul proceselor angajatorului, introducerea de echipamente noi, substanțe sau preparate chimice periculoase, aspecte ce pot determina apariția unour noi tipuri de pericole și riscuri de accidentare și îmbolnăvire profesională).
Întrebarea 3: Cine răspunde legal în caz de accident?
- Angajatorul (persoana juridică și/sau administratorul/managerul) este singurul responsabil în fața legii (ITM, Parchet) pentru asigurarea unui mediu de lucru sigur și sănătos. Răspunderea penală nu se poate delega legal.
- Firma SSM (Serviciul Extern de Prevenire și Protecție) răspunde contractual și, eventual, civil, față de angajator, pentru calitatea serviciilor prestate (ex: dacă accidentul a survenit din cauza unei erori sau omisiuni în Evaluarea Riscurilor sau instruirea SSM pe care trebuia să o facă), dar și în fața autorităților pentru calitatea serviciilor prestate (exemplu – evaluări de riscuri de accidentare și îmbolnăvire profesională).
- În practică, angajatorul trebuie să demonstreze că a urmat întocmai recomandările și procedurile stabilite de serviciul extern de prevenire și protecție pentru a-și limita propria răspundere.
Întrebarea 4: Ce riscuri legale există fără firmă SSM autorizată?
- Riscul primar este de a primi amenzi cuprinse, de regulă, între 5.000 – 10.000 lei (sau mai mari, în funcție de numărul de angajați neinstruiți sau de gravitatea deficiențelor) în urma unui control ITM.
- Orice documentație SSM elaborată de o firmă sau persoană neautorizată (care nu este abilitată ca Serviciu Extern de Prevenire și Protecție) poate fi considerată nulă de către inspectorii de muncă.
- În situația unui accident de muncă grav, angajatorul va fi direct expus răspunderii penale, deoarece nu a organizat activitatea de prevenire și protecție conform cerințelor Legii 319/2006.
